Bútľave reči #3 - Peňeži a fotenie !


Fotenie je strašne drahý koníček, ako keď si chcete fotiť kvetinky a žblnkotajúci potôčik len tak pre radosť, kúpite si foťák za 100euro k tomu asi 4GB pamäťovú kartu a máte pokoj do konca života, no ak chcete vo fotení rásť treba raz od času vymeniť techniku a čo to nové prikúpiť aby kvalita fotky a vašej tvorby len rástla. 
Vezmeme si len tak telo foťáku Nikon D90  - príjemná stredná trieda, vhodná na začiatky a už aj sskúsenejších fotografov, video s pevnou 50mm sa dá prežiť, nočná obloha s dobrým širokáčom sa dá odfotiť, v celku super foťák - CENA Nikon D90 + setový objektív 18-105 stál pred štyroma rokmi okolo 880e . To je celkom riadna kôpka peňazí za nie veľmi výnimočný ale schopný foťák s obyčajným objektívom. 
Dobre lenže mi sa chceme venovať aj portrétnej fotografií, tak nám treba nejaký objektív s nízkou clonou a tak. Ja vlastním Nikkor 50mm 1,8f G - pred troma rokmi som ho kúpila za 150e, teraz stojí na internete 200e najlacnejší. No to už máme viac ako 1000 len tak fuč. 
Na fotenie nám treba odrážku, najlepšie 5v1 a trošku väčšiu aby sa s ňou dalo aj tieniť poprípade urobiť umelý vetrík - cena okolo 20euro. 
No opäť nám treba predsa nejaký statív, veď nie všetko sa dá odfotiť z ruky. Keď si nájdeme taký celkom schopný, že poslúži na to čo treba - cena 50euro.
K foteniu by sa zišla aj nejaká ta brašnička, ruksak na techniku, to si môžme pripraviť ďalších 50euro minimálne.
Možno aj nejaký blesk by nebol od veci. Taký v celku fajn na ktorý sa chystám ja ( Nikon SB-700) sa cenovo po novom roku pohybuje od 265 euro


Týmto sa dostávame k cene 1500e len za základnú techniku, ktorou by sa mohol človek ktorého zaujala fotografia celkom pekne rozbehnúť a nakoniec sa týmto aj živiť. 
No a preto keď fotograf popýta za svoju tvorbu nejaký ten peniažčok, tak prečo by som ju mala platiť za to ? Veď on si kúpil drahý foťák, mal si kúpiť lacnejší ! Veď by to upravil v PHOTOSHOPE a je na tom istom ! Alebo radšej si kúpim foťák sám, pekne digitál a odfotím sa na samospúšť, foťák dám na posteľ ja sa postavím do okna, veď treba aby som vo svetle nie. A ako vyzerá fotka ? - Skúste a uvidíte ;)

No dobre týmto sme si rozobrali techniku, ale fotenie nie je len o tom aký foťák máš ale o tom čo k tomu foteniu aj dodáš. Ja na fotenie mám pripravenú zbierku kozmetiky aby som si mohla slečny na fotenie nalíčiť, pokiaľ si to dané fotka vyžaduje alebo si to zákazník objedná. Do kozmetiky sa zaradzuje všetko od štetcov až po posledný rúž. Minimálne tri odtiene jedného druhu makeup a tak ďalej. To je minimálne 150euro na kozmetiku.
Oblečenie, niektoré slečny si donesú svoj šatník na fotenie, no vždy donesiem veľkúúúúú kopu oblečenia ja, či už šaty, kusy látky alebo rôzne špeciálne kúsky, ktoré sú vhodné na témetické fotenie, ako korzety, podväzky a podobne. Tú si približnú hodnotu neviem ani typnúť lebo len kusy látky stáli okolo 150euro ;)
Doplnky a rôzne čačky-mačky, čelenky ktoré vyrábam. Jedna malá kytička stojí okolo 4euro, na jednu čelenku potrebujem takéto kytičky 3-4. Keď k tomu pripočítam lepidlo, pištoľ, čelenku a ostatne detaily použité na čelenku, k tomu prácu, čelenka má hodnotu 25euro. Čeleniek mám asi vyrobených 10 kusov, plus plnú tašku kvetiniek, na fotenie.
Literatúra sa vždy nejaká nájde, či už o kompozícií alebo nejaké začiatočnícke manuály. Ďalšie výdavky.

Potom na úpravu fotografií, vám treba program, nejaký ten celkom schopný počítač a pamäťovú kartu minimálne 16GB aby vám to vyšlo na dva fotenia vo formáte RAW. K tomu nejaký ten externý disk, kde si zálohujete všetky fotografie, ak by ste ich neskôr potrebovali vy alebo nejaký zákazník.
Fotografie treba odovzdať, CD - potlač na cd, obal na cd, poprípade tlač fotografií. Na fotenie sa treba nejako aj dostať - benzín poprípade autobus.

Tak prosím aj keď sa jedná o TFP priložte ruku k dielu :) ! Ja fotím preto lebo ma to baví ale keď si v obchode chcem kúpiť náušnice na fotenie tak im nepoviem že je to len na fotenie mňa to baví tak mi to dajte zadarmo :) ! A taktiež aj keď je to na zákazku, venujem určitý čas na vymýšľanie nápadu, spracovanie, výber miesta, materiál na fotenie a podobne. Preto si myslím, že ja osobne idem pod cenu hodnoty svojej tvorby.
Ako môžte povedať osobe, ktorá niečo tvorí na úkor svojich financií a voľného času, že ako sa opovažuje pýtať si za to peniaze ? Veď mne sa financie ktoré vkladám do fotenia ešte stále nevrátili :) keby že chcem na tom zarobiť, tak by sa ceny odvíjali od cenníka západného Slovenska a nie len za Ľubovniansku almužnu :)

Amen !

PS: svoj názor na peniaze a platbu za fotenie môžte vyjadriť v komentári.

Komentáre

  1. Odpovede
    1. Táto téma bude mať pokračovanie, zatiaľ som to len tak zrátala vo všeobecnosti :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky